Početak / Izbor urednika /

Zašto je led sklizak (klizav)?

14:00
10. januar 2025.

Poznavanje vremena
Zašto je led sklizak (klizav)?

Po ledu možete juriti s klizaljkama - nažalost i bez njih. Zanimljivi fizikalni procesi odvijaju se ispod klizača.

Danas granica zračne mase čini ceste skliskima/klizavima. Ali zašto tako brzo gubite trakciju na ledu?

Brzo gubite trakciju na ledu jer je sila trenja koja osigurava prianjanje znatno smanjena na skliskim površinama. Led ima malu hrapavost.

Osim toga, tanak sloj otopljene vode djeluje kao film za podmazivanje. Istraživači su otkrili da je to ključni faktor. To drastično smanjuje trenje, zbog čega cipele ili gume lakše proklizavaju.

O ledu govorimo kada se sva preostala vlaga na tlu smrzne. To može biti otopljena voda, bljuzgavica ili jednostavno kiša. To se obično događa kada se blaži zrak s oborinama udalji i naknadno ga zamijeni suhi, hladni zrak. Nebo se razvedri, temperatura u večernjim i noćnim satima pada ispod nule i vlaga se smrzava.

Što je niža temperatura, molekule postaju sporije. Sve češće uspijevaju "držati" svoje susjede - sve dok konačno svaka molekula u ledu se ne veže čvrsto u rešetku i jedva se više pomakne. Na površini sloja leda molekule su samo labavo povezane jedna s drugom - gotovo kao u vodi. Kada klizite po ledu, klizite po tankom sloju (filmu) vode.

Vrijeme & Radar urednički tim
Više o temi
subota, 26. juli 2025.

Oboreni rekordi

Vrućine na jugoistoku Europe, 40-51°C
četvrtak, 17. juli 2025.

Vrhunac u kolovozu

Počinje sezona zvijezda padalica
četvrtak, 24. juli 2025.

Povijesno najniža razina

Rekordno topljenje arktičkog leda
Svi tematski članci
Ovo bi vas moglo zanimati
utorak, 29. juli 2025.

Zanimljiv fenomen

Dvije pijavice plešu na moru
subota, 26. juli 2025.

Svježiji dani će potrajat

Promjenljivi dani, moguće nevrijeme
petak, 25. juli 2025.

Upozorenje na nevrijeme

Vrućine će zamijeniti kiša i grmljavina
Svi članci
Vrijeme & Radar

www.vrijemeradar.ba

facebookKontakt
Privatnost | Pravne informacije | Izjava o pristupačnosti